söndag 20 juni 2010

Presidentvalet, runda ett

I dag gjorde jag alltså min medborgerliga plikt och röstade. Det kändes roligt och bra. En kvinna efter mig röstade på samma som jag. När jag gick ut från konsulatet mötte jag två nunnor som jag sedan såg från busshållplatsen och fick en mycket lyckad bild på:



De röstade nog inte på samma som jag.

Enligt olika undersökningar blir det som väntat en andra runda mellan två okäcka högerkandidater (ca 45 och 33 procent) men till min stora glädje fick vänsterkandidaten jag röstade på runt 13 procent av rösterna. Det finns hopp för Polen! (Där det hittills i stort sett bara funnits högeralternativ.)

Hos USA-polackerna fick Kaczyński (från Lag och Rättvisa, den mest konservativa av de två som går vidare) nästan 70 procent av rösterna, den andre (som tack och lov fick flest röster i Polen) ca 25 procent och vänsterkandidaten 2,5 procent. Så himla ohälsosam omgivning på andra sidan atlanten, hu!

PS. I dag var jag och handlade. När jag gick in i affären mötte jag en polsk mamma med son, när jag gick ut ur affären mötte jag ett polskt par. När jag sen cyklade till stationen stod en polsk familj på vägen. Snart tar polackerna över Skåne, vore jag Sverigedemokrat vore jag orolig, nu blir jag bara glad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Etiketter

Bak (4) Böcker (8) Fina saker (28) Inspiration (3) Kraków (3) Kultur (7) Norge (3) Polen (4) Politik (17) Pyssel (15) Recept (6) Rom (6) Skolsaker (35) Träning (1) Turister (2) Utflykter (14) Utlandet (19)