torsdag 23 juni 2011

Turister som vet att de är i Norge

I dag var det ett äldre polskt par i butiken som skulle köpa en mössa (jag hörde hur de pratade om den att den var lite ungdomlig). Vid kassan undrade de (på engelska eller tyska kanske) om det fanns en till likadan. Jag svarade på polska att jag ska gå och se efter varpå mannen frågar "sprechen Sie deutsch?" Jag säger att det går bra att prata polska och då säger han "była tylko one" (det fanns bara one) och pekar bakåt i butiken. Total förvirring, så himla söta. Sen när jag kom tillbaka med en annan mössa efter att inte hittat den första hade de i alla fall hunnit smälta intrycken och så avslutade vi det hela på polska.

1 kommentar:

  1. Niech żyją starsi polscy turyści!
    I dzielna polskojęzyczna sprzedawczyni, oczywiście. :-)

    SvaraRadera

Etiketter

Bak (4) Böcker (8) Fina saker (28) Inspiration (3) Kraków (3) Kultur (7) Norge (3) Polen (4) Politik (17) Pyssel (15) Recept (6) Rom (6) Skolsaker (35) Träning (1) Turister (2) Utflykter (14) Utlandet (19)