måndag 24 maj 2010

"En roman om en stad och om vår vilja att bli högre än gräset"

I går kväll läste jag färdigt Kjell Westös Där vi en gång gått. Den handlar om Helsingfors, om nittonhundratalets första årtionden och människoöden som snuddar vid varandra. Fattig och rik, röd och vit, död, ångest, kärlek, älskare och älskarinnor, smuggelsprit och fotboll. Världskrig och flygmaskiner.

På något sätt blev jag nog inte helt övertygad av livshistorierna som väldigt mycket beskrivs som vore de äkta fast de inte är det, men det är ändå en väldigt skickligt berättad historia som fick mig att vilja läsa vidare, berörde och lärde mig nya saker och därför kan jag rekommendera den till alla som tycker om böcker som utspelar sig förr i tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Etiketter

Bak (4) Böcker (8) Fina saker (28) Inspiration (3) Kraków (3) Kultur (7) Norge (3) Polen (4) Politik (17) Pyssel (15) Recept (6) Rom (6) Skolsaker (35) Träning (1) Turister (2) Utflykter (14) Utlandet (19)